וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לשאלות שכדאי לכם לשאול בראיון העבודה

בשיתוף Manpower

6.3.2023 / 12:48

בסוף כל ראיון עבודה מגיעה שאלת השאלות: "יש לכם שאלות?". התשובה לכך צריכה להיות חיובית, אך ישנה חשיבות רבה למה שתשאלו. מומחית Manpower מסבירה מה כדאי לכם לשאול ומה לא

ראיון עבודה. ShutterStock
מכיוון שהמנהל הישיר הוא הפונקציה המשמעותית ביותר במילוי התפקיד, חשוב שיהיה תיאום ציפיות/ShutterStock

הזימון לראיון עבודה הוא רגע משמח ויכול להיות התחלה לפרק חדש בחייכם וכדי שהוא אכן יהיה כזה
ותקבלו חוזה העסקה לאחריו, חשוב להתנהל בו בצורה נכונה. אחד השלבים החשובים בראיון מגיע ממש לקראת סופו, כשהמראיין שואל אתכם "יש לכם שאלות?". מומלץ לא לענות לעולם בשלילה על שאלה זאת. שאלות מצדכם הן אינדיקציה להתעניינות בתפקיד וארגון, וכמובן הזדמנות לגלות מידע חשוב וקריטי עבורכם בנוגע לאלו. מצד שני - ישנן גם שאלות שזה ממש לא הזמן והמקום לשאול.

אז איך יודעים מה זה מה? אורנה שביט, המנהלת מספר תחומים ב Manpower נותנת דוגמאות לשאלות מתבקשות ולכאלו שאינן. אין צורך לשאול את כולן , מומלץ לבחור אחת או שתיים שחשובות לכם במיוחד לשאול.

התעניינו אודות הצוות ודרכי פעולתו

במידה שהדבר לא הובהר במהלך הראיון, זו ההזדמנות לשאול כיצד בנוי הצוות בו תעבדו אם תתקבלו לתפקיד. כמה אנשים הוא כולל, מהי ההיררכיה ביניהם ולמי תהיו כפופים. ייתכן, למשל, שמלבד מנהל מחלקה יש גם ראש צוות, כך שלמעשה יהיו לכם שני בוסים.

שאלו איך נראה יום העבודה

כך תוכלו להבין מה הלך הרוח במקום העבודה ואם הוא מתאים לכם. האם העבודה סוליסטית או משותפת? האם רוב היום הולך על פגישות או על עבודה מול המחשב? האם כל יום מתחיל בישיבת צוות? כמה ואילו ממשקים מעורבים בעבודה - רק מול המנהל והצוות או מול עוד גורמים בארגון?

בררו מה חשוב למנהל ברמה האישית

מכיוון שהמנהל הישיר הוא הפונקציה המשמעותית ביותר במילוי התפקיד, חשוב שיהיה תיאום ציפיות. במידה ובאתם לראיון ראשוני, יתכן והוא לא יהיה נוכח בראיון עצמו, אך חשוב שתגלו התעניינות, איזה סוג עובדים המנהל מחפש? איזה טיפוס הוא שואף לגייס? מה חשוב לו בעובד ומה פחות?

התענינו בסגנון העבודה של הארגון

שאלה שפעם כמעט ולא היית קיימת והיום היא כמעט סטנדרטית. האם הארגון עובד במודל היברידי? במידה שכן - כמה ימים בשבוע? האם ניתן לבחור את ימי העבודה מהבית או שאלו מוכתבים? האם החברה מציעה קורסים והכשרות ?

שאלו האם יש דברים שחשוב למראיין לספר על הארגון

שאלה המסובבת את המיקרופון בחזרה אל המראיין ומאפשרת לו לומר את מה שנראה לו, כמגייס, חשוב לציין בנוגע לארגון, התרבות הארגונית וה-DNA הארגוני.

ריאיון עבודה. ShutterStock
הימנעו משאלות שאת תשובתן ניתן למצוא בקלות ברשת/ShutterStock

אל תשאלו שאלות "גוגל"

הימנעו משאלות שאת תשובתן ניתן למצוא בקלות ברשת ושעצם העלתן מעיד על כך שלא עשיתם עבודת הכנה לראיון. מתי הוקמה החברה, מי המנכ"ל שלה, האם היא פרטית או בורסאית - כל אלו שאלות שאתם אמורים למצוא את התשובה עליהן - ברשת - עוד לפני שהגעתם לראיון הראשון בחברה.

שאלו בחכמה על אפשרויות הקידום העתידיות בחברה

לכאורה שאלה המעידה על שאפתנות ורצון להתקדם. בפועל: עלולה להעביר את המסר שעוד לא התקבלתם לתפקיד ואתם כבר מעוניינים לפזול אל התפקיד הבא שלכם ומרמזת שאתם חסרי סבלנות להתפתחות הטבעית של תהליך בניית הקריירה. ניתן לשאול בעדינות מה מסלולי הקידום הנהוגים בחברה ולהבהיר שאתם רואים את הארגון כמקום עבודה קבוע שתשמחו להתקדם בו בבוא היום.

אל תתמקדו בהבנת הטבות הרווחה בארגון

זה לא השלב לשאול אם יש סבסוד ארוחות צהריים ובאיזה סכום. השאירו זאת לראיונות המתקדמים יותר, יחד עם השאלות על בונוסים למשכורת, מספר ימי החופש, מספר ימי המחלה, טיולי חברה, או האפשרות להבאת בעלי חיים למשרד. ראיון ראשון אמור להתמקד באופי התפקיד, לא בהטבות המגיעות עמו.

אל תשאלו שאלות אישיות על המנהל הישיר

כן, לשאלה אם למנהל יש ילדים בהחלט יכולה להיות משמעות על אינטנסיביות עבודתו - ומכאן על אינטנסיביות עבודתכם תחתיו, אך יכולה להיראות פולשנית, רכילותית ולא במקום - גם אם אתם שואלים זאת את המראיין של מחלקת משאבי אנוש ולא ישירות את מי שיהיה מנהלכם הישיר.

הקפידו לא לשאול שאלות סגורות

תמיד עדיף לשאול שאלות פתוחות. שאילת שאלות שהתשובות שניתן לענות עליהן מסתכמות ב "כן" או "לא" מעידה על חוסר עומק ולא משרתת טוב מספיק את המראיין המנסה לתהות על קנקנכם.
"לפעמים מילה אחת או משפט אחד יכול לפסול אתכם", מסכמת אורנה שביט. "לכן היו ממוקדים וחשבו לא רק על איך נשמעות התשובות שלכם - אלא גם על איך נשמעות השאלות שלכם".

למדריכים נוספים, חיפוש עבודה על פי תחומים ושליחת קורות חיים לחצו כאן >>>

בשיתוף Manpower
  • עוד באותו נושא:
  • קריירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully