וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לסעיפים החשובים בחוזה העבודה שלכם

בשיתוף Manpower

28.2.2023 / 12:48

חתימת חוזה עבודה הוא רגע משמח אך לפני ששולפים את העט יש לתת את הדעת על כל הסעיפים שחשוב שיהיו מצוינים בו. מומחית Manpower מפרטת את הסעיפים

חתימה על חוזה. ShutterStock
"מה שלא הושג בחוזה כשהוא נחתם - יהיה קשה להכניס לאחר מכן"/ShutterStock

הסכם עבודה הוא מסמך משפטי לכל דבר. ככזה, הוא מחייב חוקית את שני הצדדים: המעסיק והמועסק. לכן חשוב שלפני שאתם חותמים על חוזה עבודה תעברו היטב על כל סעיף וסעיף. מעבר לכך, התנאים שהשגתם במשא ומתן ושהוגדרו בחוזה יהיו תקפים לפחות לזמן מה ולא יהיה קל לשנותם לטובתכם לאחר החתימה כפי שניתן היה לפניה.

"מה שלא הושג בחוזה כשהוא נחתם - יהיה קשה להכניס לאחר מכן", אומרת אורנה שביט, שמנהלת מספר תחומי פעילות בחברת Manpower. "הבטחות והסכמים בעל פה אינם תקפים כל עוד הם לא כתובים בחוזה, ושיפור התנאים עליהם חתמתם אינו קל במיוחד". מסיבות אלו ואחרות חשוב לבדוק היטב את כל סעיפי חוזה העבודה ולוודא שכל מה שסוכם במשא ומתן הוכנס אליהם. אורנה שביט מפרטת למה חשוב במיוחד לשים לב:

אישה חותמת על חוזה. ShutterStock
לצד התנאים הסוציאליים הקבועים בחוק שנם כאלו שהם פרי משא ומתן של המעסיק והמועסק/ShutterStock

בדקו כיצד מוגדר סוג המשרה שלכם

ישנם שלושה סוגי עובדים: גלובלי, חודשי ושעתי. העובד הגלובלי עובד מספר שעות מסוים ומקבל עליהן שכר מסוים קבוע, הכולל הערכה כלשהי של שעות נוספות. כך שגם אם הוא עובד מעבר לכך או קצת פחות מכך - הוא לא מקבל תוספת שכר או קיזוז שכר. עובד חודשי עובד מספר מסוים של שעות, כשאם הוא עובד יותר או פחות - זה בא לידי ביטוי בשכר שיקבל בסוף החודש. עובד שעתי מקבל שכר לפי שעה, כך שכל דקה בה הוא עובד באה לידי ביטוי בתשלום.

שימו לב לתנאים הסוציאליים שתוכלו לבקש

לצד התנאים הסוציאליים הקבועים בחוק (פנסיה, למשל) ישנם כאלו שהם פרי משא ומתן של המעסיק והמועסק. מספר ימי החופשה, למשל, לא חייב להיות המינימום המוגדר בחוק (12). ניתן להתמקח ולנסות לקבל יותר. קרן השתלמות הייתה פעם הטבה שמקבלים רק בכירים או עובדי מקצועות מבוקשים. כיום היא נפוצה הרבה יותר וניתן לדרוש אותה במו"מ. עוד משהו שיש לתת עליו את הדעת: הגדרות המשרה שפורטו בסעיף הקודם יכולות להגיע כל אחת עם תנאים סוציאליים מובנים שונים, גם אם בפועל העבודה זהה. עובד שעות שבפועל עובד את אותו מספר השעות החודשי של העובד הגלובלי לא בהכרח יקבל את ההטבות שמקבל העובד הגלובלי - ולכך צריך לשים לב.

העדיפו שהתנאים הסוציאליים יחולו על כל השכר

נהדר שאתם מקבלים ביטוח מנהלים וקרן השתלמות, אך האם אלו משולמים על בסיס כלל שכר הברוטו שלכם? מקומות עבודה רבים מגדירים אותם כחלים על 90% או אפילו רק על 80% מהשכר. לרוב לא ניתן להתמקח על זה (שכן מדובר בהגדרה החלה על כלל העובדים בארגון) אך צריך לכל הפחות להיות מודעים לכך, במיוחד כשמחפשים משרה חדשה במהלך עבודה במשרה קיימת. אם עובדים בארגון המספק את אלו לפי 100% מהשכר ועוברים לארגון שמשלם את אותה המשכורת אך מספק את התנאים הסוציאליים לפי 80% - למעשה ירדתם בשכר. לחצו כאן לצפייה בטבלאות שכר בהתאם לשוק כיום.

הגדירו גבולות

סביר להניח שלא תתחילו לעבוד ואז תגלו בהפתעה שהמעסיק שלכם מעוניין שתעבדו בשבת ושתקחו חופש דווקא ביום ראשון. אך אם אתם עובדי שעות או משמרות - חשוב להבהיר מלכתחילה מהם גבולות הגזרה של ימי ושעות העבודה שלכם ולעגן את אלו בחוזה.

בדקו האם המשרה היברידית

נושא שנכנס לעולם העבודה בחוזקה מאז מגפת הקורונה והפך לעוד אחד מתנאי המשרה. חלק מהארגונים מפרסמים משרות עבודה מהבית רוב הזמן, חלק מאפשרים זאת חלק מהזמן וחלק לא מאפשרים זאת בכלל. לרוב הסידור ההיברידי אינו מצוין בחוזה, כך שאם חשוב לכם להגדיר כמה אתם יכולים לעבוד מהבית - הקפידו לבקש להכניס סעיף העוסק בכך.

חוזה. ShutterStock
"אל תתביישו לנסות להשיג את הטוב ביותר"/ShutterStock

האם אתם חתומים על סעיף 14?

רבים מכירים את הקונפליקט: העובד מיצה את משרתו ומעוניין לעזוב אותה, אך אם יתפטר ולא יפוטר - לא יקבל את כספי הפיצויים. הכנסת סעיף 14 לחוזה תיתן לו את הפיצויים גם אם עזב מבחירתו. עם זאת - המשמעות היא שהוא יקבל סכום פיצויים שהוא נגזרת של סכומי המשכורת המשתנים שהיו לו במהלך כל תקופתו בחברה, בעוד שעובד שמפוטר מבלי שבחוזהו יש את סעיף 14 - יקבל פיצויים המבוססים על סכום המשכורת העכשווי שלו - מה שמטבע הדברים יהפוך אותם לגבוהים יותר.

הגדירו את הוצאות הנסיעה שלכם

החוק מחייב את המעסיק לשלם לפי עלות הנסיעה בתחבורה הציבורית. גם זה משהו שפתוח למשא ומתן, כמו גם האפשרות שתקבלו רכב חברה. בתפקידי שטח לרוב מקבלים אותו על תקן של כלי עבודה, אך במשרות שונות ניתן לקבל רכב כאחד מתנאי ההעסקה. במקרה כזה יהיו לכך השלכות של מיסוי וניקוי סכום מסוים מהמשכורת.

שימו לב להטבות הנוספות

ארוחות צהריים מסובסדות, ביטוח בריאות, מענק ביגוד - כל אלו דברים שייתכן שיש וייתכן שאין בארגון בו תעבדו. ניתן לבדוק כל הטבה כזאת במהלך תהליך הקבלה לעבודה ואת מה שקיבלתם - לעגן בחוזה.

"אל תתביישו לנסות להשיג את הטוב ביותר", מסכמת אורנה שביט. "את חוזה העבודה קשה מאוד לשנות לאחר מכן. פעמים רבות יגיד לכם המעסיק לחכות לדיוני השכר השנתיים, וגם בהם לא מובטח שתשיגו את כל מה שאתם רוצים".

למדריכים נוספים, חיפוש עבודה על פי תחומים ושליחת קורות חיים לחצו כאן >>>

בשיתוף Manpower

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully