וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי צריך לשנמך את קורות החיים וכיצד לעשות את זה?

בשיתוף Manpower

8.9.2022 / 11:48

החשש שקורות חיים מרשימים ימנעו מהמגייס לתת למועמד הזדמנות לתפקיד שנראה מתחת לרמתו הוא מבוסס. לא מעט מעסיקים אכן יירתעו מלהעסיק עובד בכיר בתפקיד זוטר יותר. שנמוך קורות החיים יכול לעמעם את הפער ולהביא את המועמד לראיון העבודה. כך עושים זאת

ראיון עבודה. ShutterStock
החשש שקורות חיים מרשימים ומפוצצים ימנעו מהמגייס לתת למועמד/ת הזדמנות לתפקיד שנראה מתחת לרמתו הוא מבוסס/ShutterStock

תארים אקדמיים שלא באמת ניתנו, תפקידים שאינם ניהוליים המוצגים ככאלו שכן, ניפוח טייטלים ותכולות תפקיד - כל אלו הם רק חלק מהרעות החולות שעושים מועמדים שונים בניסיונם לשדרג את קורות החיים שלהם ולהציג את ניסיונם המקצועי כמרשים יותר ממה שהוא באמת, כדי להתקבל למשרות מעל לרמתם. אך מה קורה כשיש צורך לעשות בדיוק את ההיפך - כלומר לא לשדרג את קורות החיים, אלא לשנמך אותם?

"רגע", בוודאי תגידו, "למה שמישהו ירצה להציג את הישגיו המקצועיים כפחותים ממה שהם באמת"? האפשרות הזאת בהחלט קיימת והסיבות לה יכולות להיות שונות: מהקושי למצוא משרה ברמתכם, המביאה למוכנות לירידה ברמה מבלי להיתקל בחומת ה-Overqualified הידועה לשמצה, דרך הרצון להקטין את כובד ועומס התפקיד והאחריות הנלוות לו ועד הרצון לעבוד בתחום אחר, שונה ונפרד, מבלי שצל קריירה מקצועית ענפה יגרום למגייס להירתע. בשוק העבודה הישראלי גם שכיח למדי למצוא נשים שלאחר לידה מעדיפות לעבוד במשרה חלקית שתאפשר להן להקדיש זמן רב יותר למטלות ההוריות - גם אם המשמעות היא לשנמך את משרתן. מדובר בפשרה שלצערנו עדיין יותר נשים עושות מאשר גברים.

לעבור את הגשר בין המגייס לכיסא המרואיין

החשש שקורות חיים מרשימים ומפוצצים ימנעו מהמגייס לתת למועמד/ת הזדמנות לתפקיד שנראה מתחת לרמתו הוא מבוסס. לא מעט מעסיקים אכן יירתעו בתהליך השמת בכירים מלהעסיק עובד שהיה בכיר בתפקיד שנראה כ'קטן עליו'. הם לא בהכרח יבינו שנמאס לָךְ לנהל מחלקת הנהלת חשבונות שלמה ושכיום את מעדיפה להיות מנהלת חשבונות מהשורה בחצי משרה. או שמִצִּיתָ את עולם ההיי-טק, על הלחץ והשעות הבלתי נגמרות שבו, ושכיום אתה מעדיף להעביר את שעות העבודה שלך בחנות ספרים נעימה בה תתחבר לאהבת הקריאה שלך. אך טבעי שהמגייסים יחששו שנעליים קטנות ילחצו על רגליים גדולות. לחלופין, הם עלולים לחשוב שציפיות השכר יהיו גבוהות ולא ריאליות לתפקיד המוצע ולכן חשוב תמיד לעבור על טבלאות שכר טרם הגשת קו"ח לתפקיד.

כלל אצבע של חברות השמה גורס ש"קורות חיים לא אמורים לקבל אותך לעבודה - הם אמורים להביא אותך לראיון עבודה". ואכן, מטרת המסמך היא רק לאפשר לעבור את הגשר בין המגייס לכיסא המרואיין שעליו תשבו ושממנו תנסו לשכנע שאתם האדם הנכון למשרה. זו תהיה הסיטואציה בה תצטרכו להסביר בצורה משכנעת למה החלטתם לשנות כיוון, לשנמך את תפקידכם ולהסתפק בפחות למרות שעשיתם יותר. אך כדי להגיע אליה בכלל - יש להעביר כבר בקורות חיים את המסר הזה.

ראיון עבודה. ShutterStock
מומחי Manpower מציעים לא להתחיל את קורות החיים מהרגע בו יצאתם לעולם העבודה, אלא משלב מתקדם יותר/ShutterStock

איך עושים את זה נכון? הנה כמה כללים שיסייעו לכם לשנמך את קורות החיים:

- צרפו לקורות החיים מכתב מקדים

השינוי המשמעותי שאתם מתכוונים לעשות בקריירה שלכם מצריך הסבר ולכן אל תהססו להשתמש בבעלי מקצוע להכוונה נכונה עבור ייעוץ וליווי קריירה. המגייס שרואה שאתם מכוונים למשרה הקטנה לכאורה על מידתכם צריך להבין על מה ולמה מתחולל השינוי הזה. מומחי Manpower ממליצים לצרף מכתב מקדים המסביר זאת בדרך פשוטה ובהירה שתתן את ההקשר הנכון למהלך: "לאחר שנים רבות שעבדתי בתחום אותו למדתי - הגעתי לתחושת מיצוי וכעת אני מעוניין לעשות משהו אחר", "לאחר שהבנתי שעבודתי הנוכחית פחות מדברת אליי - החלטתי לפנות לכיוון שתמיד היה לי תחביב אהוב ואני מאמינה שאוכל לבצע אותו היטב גם כעבודה". זהו גם המקום לציין את מחויבותכם לתפקיד החדש. המגייס והמעסיק עלולים לחשוש שתתחרטו במהרה על השנמוך שאתם מנסים להשיג, שבמהרה תבינו ש"זה לא זה" ותעשו סיבוב פרסה. לכן הדגישו במכתב המקדים שלא מדובר בפאזה ניסיונית של אדם המחפש את עצמו אלא שברור לכם שזה מה שאתם רוצים ושאתם באים כדי להישאר.

- להתאים את קורות החיים למשרה אליה הם נשלחים

לא חייבים לשלוח בדיוק את אותו קובץ קורות חיים לכולם. בהחלט אפשר לעשות גרסאות שונות ומותאמות לכל משרה - או לפחות לכל סוג משרה - אליה אתם מגישים מועמדות. בכל גרסה הדגישו את החלקים בקריירה שלכם שרלוונטיים למשרה הספציפית והשמיטו או הקטינו את אלו שפחות קשורים אליה.

- ותרו על הצגת תארים גבוהים

אין כל רע בבעל דוקטורט שהחליט שמיצה את תחומו וכיום מעוניין בהחלפת מקצוע ועיסוק, גם אם אלו נחשבים לפחותים לעומת עיסוקו הקיים. אדם כזה מוכן לאפסן את האגו ולעסוק במה שיותר מדבר אל ליבו. זה ראוי להערכה ויש מי שאכן יעריכו זאת בתהליך גיוס עובדים. אך תואר כ"דוקטור" בהחלט יכול למנוע מהמגייס לקחת את אותו אדם בחשבון. לכן, גם אם לא משמיטים את פירוט המסלול הלימודי שעבר המועמד מקורות החיים, עדיין מומלץ בפסקת הפרטים האישיים לכתוב פשוט "חיים כהן" ולא "ד"ר חיים כהן". פעולה זו תאותת שאתם רואים את עצמכם קודם כל כאדם שאתם, ולא כטייטל המכובד שהרווחתם במאמץ רב.

- לא לציין את כל המשרות שמילאתם

אם אתם כבר לאחר קריירה ענפה ומרובת תפקידים וכעת אתם מחפשים תפקיד בסיסי יותר - מומחי Manpower מציעים לא להתחיל את קורות החיים מהרגע בו יצאתם לעולם העבודה, אלא משלב מתקדם יותר. אם אתם מבוגרים ורוצים להימנע ממגייס שתוהה כיצד, כביכול, לא עבדתם עד גיל 35, ניתן לציין את התפקידים שמילאתם עד כה בסעיף אחד כללי או מספר סעיפים כאלו, ללא כניסה לפירוט ניכר ("עבודת QA במספר חברות תוכנה" לעומת פירוט של כל משרה ומשרה כזו, על כל מה שעשיתם בה בדיוק). במשרות שכן החלטתם לציין פרטנית גם אם הן פחות רלוונטיות למשרה המוצעת - מומלץ לתת תיאור קצר ומתומצת שאינו מעביר תחושה של התהדרות בו. כך, למשל, במקום לציין את כל התקציבים שניהלתם ואת כל הממשקים מולם עבדתם - הסתפקו בלציין את מהות התפקיד ואת עיקרו.

- הדגישו את התכונות האישיות והכישורים המתאימים לתפקיד אליו אתם מגישים מועמדות

היית מנהלת כספים וכעת את מסתפקת בלהיות מנהלת אדמיניסטרטיבית? הדגישי בקורות החיים את יכולות הסדר והארגון שלך, את יכולות המולטי-טאסקינג ואת נסיונך בעבודה מול ממשקים רבים. היית עורך דין וכעת אתה מעוניין לעסוק בכתיבה? הדגש את העובדה שעבודתך הקודמת הצריכה התבטאות רבה בעל פה ובכתב, כישורים להם תזדקק גם בתפקיד החדש.

בסוף אנחנו מי שאנחנו וזה טוב ונכון להציג את מהותנו כפי שהיא מול העולם. אין זה אומר שאין מקרים בהם עדיף להבליט משהו אחד ממנה על חשבון השני. עשו זאת נכון - ותוכלו לצלוח את המעבר בין התפקידים לו אתם שואפים.

לכתבות נוספות, חיפוש משרות ושליחת קורות חיים לחצו כאן >>>

בשיתוף Manpower

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully