וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקבלתם לעבודה? הנה כל מה שחייבים לבדוק בחוזה העבודה החדש שלכם

בשיתוף Manpower

עודכן לאחרונה: 13.7.2022 / 15:12

הסעיפים הקריטים, האותיות הקטנות, מה עושים אם סיכמנו על משהו והוא לא מופיע או הוחלף אחרי הראיון? כל אלו יכולים להשפיע על ההעסקה שלכם ולכן חשוב לבדוק אותם. למה לשים לב ואיך עושים זאת נכון? אורית שמש, מנהלת משאבי אנוש ב-Manpower נותנת את הטיפים החשובים

חתימה על חוזה עבודה. ShutterStock
תבדקו עכשיו, לא תסתבכו אחר כך/ShutterStock

השיחה המשמחת הגיעה והודיעו לכם שהתקבלתם לעבודה חדשה? קודם כל - המון מזל טוב. מיד אחר כך, תבקשו לקבל את החוזה שלכם.

חוזה עבודה (או "הסכם העסקה") הוא מסמך משפטי בו מפורטים בין היתר תכולת העבודה שלכם, התנאים והתנאים הנלווים, שכר, הבונוסים ועוד. כל הזכויות והחובות שלכם צריכות להיות מוסדרות בחוזה ולעיתים יצטרפו לחוזה נספחים המהווים חלק בלתי נפרד ממנו. חובת המעסיק להעביר עותק חתום של החוזה לעובד ולא משנה באיזה משרה הוא מחזיק.

כל מילה שמופיעה בחוזה העבודה שלכם מחייבת את שני הצדדים, מעסיק ומועסק ובהתאם לכך, דברים שנסגרו בעל פה לאורך תהליך הגיוס, ואינם מצוינים בחוזה - חסרי תוקף משפטי ועל פניו, לא קיימים. לכן, לפני שאתם חותמים, מסבירה אורית שמש, מנהלת משאבי אנוש ב-Manpower, כדאי מאוד לקרוא בעיון את כל הסעיפים ולסמן כל מה שאיננו ברור או לא מוסכם עליכם.

הטיפ החשוב ביותר של אורית הוא "לא להתבייש": אם יש בעיה בחוזה, תציפו אותה מול איש הקשר שלכם במקום העבודה החדש - מחלקת משאבי אנוש, מנהל ישיר או חברת ההשמה שהפנתה אתכם למשרה ואל תחתמו עד שקיבלתם את כל התשובות שחיפשתם. לתהליך הזה יש יתרונות נוספים - הוא חושף בפניכם את אופי והתנהלות החברה, השקיפות שלה, היכולת לשיח פתוח עם עובדים, רצון הדדי להצלחה משותפת, נכונות להציע הבטחות עתידיות ועוד.

אילו סעיפים קריטיים בחוזה?

את חוזה העבודה כדאי לקרוא יותר מפעם אחת, כדי לוודא שכל מה שסוכם נמצא בו ושלא מופיעים דברים שלא הוצגו בפניכם. מומלץ שתשימו לב במיוחד לסעיפים הבאים:

* תכולת תפקיד - תפקידי הליבה שלכם והאחריות המצופה מכם במסגרת התפקיד


* סעיף השכר - אם סוכם על שכר "גלובלי" כלומר, שכר חודשי עם תוספת גלובלית בגין עבודה בשעות נוספות, בידקו שמפורט סעיף "שעות נוספות גלובליות" וכיצד מתבצעת ההפרשה לחובות הסוציאליות שלכם (ביטוח לאומי וכו')

* כל נושא הביטוח הפנסיוני

* ימי חופשה, מחלה, הבראה והוצאות הנסיעה שמובטחים לכם, האם הכל משולם על פי חוק

* קרן השתלמות - לא בכל ארגון מקובל להעניק הטבה של קרן השתלמות, אבל אם אצלכם כן, חשוב לוודא מה גובה הפרשת המעסיק והאם הבסיס להפרשות הוא עד תקרה מסוימת הקבועה בחוק.

* רכב חברה - האם המעסיק מנכה השתתפות בעלות הליסינג, האם ניתנת בחירה לדרג הרכב ומה שווי המס שתשלמו על הרכב.

* הטבות נוספות אחזקת טלפון, אש"ל, ביגוד ועוד

מכוניות למכירה. ShutterStock
רכב חברה הוא עולם ומלואו בחוזה. האם זה משתלם לכם?/ShutterStock

ומה לגבי האותיות הקטנות?

חוזים נוטים להיות ארוכים ומלאי סעיפים, שאנחנו פשוט נוטים לדלג עליהם, מה שעלול לפגוע בנו בדיעבד. יש כמה "אותיות קטנות", סעיפים נסתרים בחוזה, שכדאי לחפש ולבדוק אותם היטב

* סעיפי שמירת סודיות או איסור תחרות - לעיתים ידרשו מכם 12 חודשים מיום העזיבה ועד שתוכלו לעבוד אצל המתחרים וזה משהו שחייבים לקחת בחשבון

* אם אתם חותמים על חוזה שעתי, דעו שבשלושת החודשים הראשונים לעבודה אינכם זכאים לתשלום ימי חג וגם לאחר מכן, עליכם לעבוד יום לפני ויום אחרי החג כדי לקבל את התשלום

* עובדים במשרה חלקית - בידקו איך מתבצעות ההפרשות הסוציאליות וכיצד מחושבים ימי המחלה, החופשה וכן הלאה

מה קורה אם הסכמנו למשהו בראיון העבודה, אבל כשהוא מופיע בחוזה אנחנו מתחרטים? אבוד לנו?

"ממש לא", אומרת אורית. "ההמלצה שלי היא להעלות את הנושא ולדבר עליו והכי חשוב לנהל את השיחה בנועם וברגישות, תוך שיח פתוח ללא יצירת אנטגוניזם.

כל עוד לא חתמתם, מבחינתם שלב המשא ומתן נמשך. לאחר שקיבלתם תשובה, תוכלו לבצע את השיקולים שלכם ולהחליט האם התנאים מקובלים עליכם והאם תוכלו לעמוד בהתחייבויות. אם לא, עדיף לא לחתום בכלל. גם זה קורה מדי פעם שמועמדים מסירים מועמדות ועדיף לשני הצדדים שזה יקרה בשלב הזה".

ומה אם סיכמנו על משהו, אבל בחוזה הוא מופיע אחרת?

גם במקרה של סתירה בין הסיכום בעל פה לנוסח חוזה העבודה, אל תהססו לפנות למי שיכול לטפל בנושא ובכל מקרה, אל תחתמו על שום דבר שאינו מקובל עליכם.

במקרים מסוימים, זה גם יכול לקרות ללא כוונת זדון מצד המעסיק, למשל אם משהו סוכם מול מחלקת הגיוס, אבל לא הועבר למנהל הישיר או להיפך, במצב כזה, אם הארגון מתנהל בהוגנות, הסעיף יתוקן ואם ישנו שינוי בולט, לפחות תקבלו הסבר ותוכלו להחליט האם הוא מתקבל מצדכם.

לסיום, עם מי כדאי להתייעץ כשמקבלים חוזה לחתימה?

רגע לפני שחותמים, יש סבב התייעצויות שמומלץ לבצע:

* במקרים של שאלות ספציפיות - פנו למחלקת משאבי האנוש של החברה או לחברת ההשמה שעבדתם מולה

* אם יש לכם חברים או מכרים שעובדים במשאבי אנוש או בתפקידים ניהוליים, הם יכולים לעזור לכם להבין את החוזה

* אם אתם מכירים עורך דין שיסכים להעיף מבט, גם הוא יוכל לתרום ערך מוסף מתחום העיסוק שלו

* היעזרו ברשתות החברתיות ובאינטרנט בכלל כדי לבדוק את הטבלאות שכר המקובלות בשוק והאם מה שהוצע לכם נמצא בסטנדרט ההגיוני

אז כאמור, קודם כל - שיהיה במזל טוב ובהצלחה במקום העבודה החדש, ודבר שני - אל תחתמו עד שאתם בטוחים ב-100 אחוז.

לכתבות נוספות וחיפוש משרות לחץ כאן >>>

בשיתוף Manpower
  • עוד באותו נושא:
  • חוזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully