וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חופשת" החל"ת מאחורינו - אז מה עושים עכשיו?

בשיתוף Manpower

עודכן לאחרונה: 11.7.2022 / 11:12

התשלומים מהמדינה, שבעקבותיהם צעירים רבים נשארו בבית בתקופה האחרונה, הסתיימו. איך חוזרים למעגל העבודה בהצלחה ולמה כדאי לעשות את זה במהרה, לפני שנצטער שחיכינו? הנה כל ההסברים והטיפים שאתם צריכים

אישה עובדת מול מחשב עם מסכה. ShutterStock
חוזרים לעבודה/ShutterStock

האם להתחסן בחיסון השלישי, לפעול על פי התו הירוק, לסגור הכל מחדש? יש לא מעט שאלות בוערות שהקורונה (שוב) מציבה בפנינו, אבל דבר אחד בטוח - שוק העבודה לא מחכה ועם הפסקת תשלומי החל"ת מהמדינה, מציב בפני צעירים רבים אתגר חדש: איך חוזרים בהצלחה לשגרת עבודה אחרי זמן ממושך בו רבים ישבו בבית?

תמי קאשי מנהלת תחום פיננסים וכספים ב-Manpower עזרה לנו להבין טוב יותר את הסיטואציה שנוצרה והפעולות שעלינו לנקוט, כאן ועכשיו ולפני שיהיה מאוחר מדי, כדי לוודא שאנחנו חוזרים לעניינים כמו שצריך.

ראשית, חשוב להבין - מה היה המצב ב"שנת הקורונה"?

"במהלך כל תקופת הקורונה, מי שהיה בחל"ת עד סוף חודש יוני, קיבל מהמדינה סכומים שהיו די דומים למה שמקום העבודה נהג לשלם לו או לה", הסבירה תמי.

מצב הזה יצר תופעות, שבאו לידי ביטוי בעיקר בקרב האוכלוסייה הצעירה:

* צעירים שהרגישו שאין סיבה לצאת לעבוד ולהתאמץ אם מתאפשר לשבת מול הטלוויזיה ולקבל כסף מהמדינה

* צעירים שקיבלו כספי חל"ת ועבדו ללא תלוש שכר בצורה לא חוקית, כדי למקסם את הרווחיות

* צעירים שחששו לצאת מהבית לסביבת העבודה בגלל הקורונה, ותשלום החל"ת אפשר להם לדחות את החזרה לעבודה

* הורים צעירים שנאלצו להישאר בבית בגלל סגירת גנים/בתי ספר.

אמא עובדת מהבית וילד לומד מרחוק. ShutterStock
המצב שנוצר הוביל הורים רבים לעבוד מהבית בשנה האחרונה/ShutterStock

אז מה משתנה עכשיו?

בסוף יוני המדינה הפסיקה את תשלומי החל"ת, כדי לעודד את הישראלים לחזור לעבודה: "בעקבות החיסונים, מקומות העבודה נפתחו והאינטראקציה הבינאישית חזרה", אומרת תמי. התחבורה הציבורית, שהשימוש בה משמעותי לאוכלוסייה הצעירה, פועלת וגולת הכותרת - שוק העבודה נפתח מחדש.

"כרגע, מעסיקים לא רק שמגייסים למשרות קיימות , אלא גם פותחים תקנים חדשים לעבודה מהבית", היא מסבירה את המצב הנוכחי. בגלל הדחיפות, עובדים שלא חוזרים עלולים לאבד את מקומם הרלוונטי בשוק העבודה, ללא תלות בכישוריהם. "אם לפני מספר חודשים, המעסיקים חששו לוותר על עובדים קיימים ולגייס חדשים, נכון לכרגע זה אינו המצב.

אילו קשיים נוצרו?

סיום מועד תשלומי החל"ת מצד המדינה, בתוספת ההתעוורות בשוק העבודה בקרב המעסיקים, יצרה "שוק מועמדים" פעיל. המשמעות לכך שכרגע קיים היצע גדול של משרות ביחס לכמות מועמדים, שמקבלים עוד ועוד הצעות. ומאפשר להם להיות בעמדת כח בכל הקשור ל:

* חוסר התפשרות על תנאי ההעסקה כגון עבודה היברידית. "מעסיק שלא מתגמש לאפשר עבודה היברידית מוריד את סיכויי הגיוס שלו ב-25 אחוזים".

* את האפשרות לשנות ולהחליף את מקום העבודה לאטרקטיבי יותר מבחינת תנאים בקלות יחסית.

* לבקש דרישות שכר גבוהות יותר.

תמי מדגישה שמצב זה לא יימשך לאורך זמן: "מרגע הפסקת תשלומי החל"ת, המשרות מאוישות בקצב עולה. נכון לכרגע המועמדים נהנים ממגוון אופציות אבל הצפי שמצב זה ישתנה כבר לאחר החגים ובעקבות זאת, יתחיל מאבק גדול של חיפוש עבודה על המשרות שנשארו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ראיון עבודה. ShutterStock
כרגע נוצר "שוק מועמדים" פעיל, אבל המצב הזה לא יימשך לנצח, אז מהרו/ShutterStock

יש לך טיפים למי שחוזרים למעגל העבודה?

* רוצים להיכנס לעניינים? קודם כל תתחילו להתעניין ולהבין באיזה תחום תרצו לעבוד, מה מעניין ומה יקדם את הקריירה שלכם ולאחר מכן יצרו לעצמכם רשימת חברות שתרצו לעבוד בהם באותו תחום. ניתן גם להיכנס לטבלאות שכר באתר Manpower/טבלאות שכר הייטק באתר Experis כדי לבדוק את השכר המוצע בתחומים שבחרתם).

* בררו מידע על החברות הרלוונטיות: מה הן מציעות בעולמות התוכן השונים, כמה הן יציבות, מה צפי ההתפתחות שלהן, מה ההכנסות והמבנה הארגוני ועוד.

* טפלו בקורות החיים שלכם: המסמך שאתם שולחים צריך לשקף את היתרונות והחוזקות שלכם, להראות איך הניסיון שצברתם בא לידי ביטוי בפועל. בנו קורות חיים שיתאימו למשרות שונות ואם אתם פונים לחברה ספציפית, אל תתעצלו ותעשו את ההתאמות הנדרשות.

* הכינו את עצמכם לראיון עבודה: עשו סימולציות עם קרובי משפחה, תחשבו על שאלות שיכולות לעלות וכמובן - בואו מכובדים, בין אם הריאיון פרונטלי ובין אם הוא בזום. לבוש הולם וייצוגיות משפיעים, אז זה הרגע לוותר על הפיג'מה עם הכתם ונעלי הבית.

אוקיי, מצאנו עבודה. איך מתכוננים לימים הראשונים אחרי תקופה כזו ארוכה בחל"ת?

"קודם כל, יוצרים קצב עבודה וסדר יום בהתאם למקום העבודה החדש", מסבירה תמי. "תתחילו שבוע מראש, קומו בזמן בבוקר, צאו מהבית ותנהלו את היום נכון. תבדקו כמה זמן לוקח לנסוע לעבודה ברכב ובתחבורה ציבורית - העיקר שתהיו מוכנים".

ואחרי שהתחלנו לעבוד?

"בשבוע הראשון, נסו להבין את סביבת העבודה: מי יושב איפה, מי הקולגות שלכם, מתי ההפסקות, מה התרבות הארגונית, מה עושים ולא עושים". רגע, מה לא עושים? לא משחקים עם הטלפון, לא מעבירים זמן ברשתות חברתיות ובשיחות אישיות.

לסיום, ממה מומלץ להימנע בתקופה הקרובה?

"אל תמשיכו לשבת בבית. גם אם צריך להתפשר על שכר או משרה - זה הזמן למצוא עבודה. כשאתם אומרים לעצמכם 'אחרי החגים' או 'אחרי החופש הגדול', זה משרת את האינטרסים של המעסיק, לא של המועמד. עכשיו זה הזמן הנכון לחפש עבודה מעמדה של הזדמנויות" מסכמת תמי.

לחיפוש משרות במגוון תחומים לחצו כאן >>>

בשיתוף Manpower
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully