וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוגגים על דמי האבטלה? אתם עושים לעצמכם נזק ענק

בשיתוף ManpowerGroup

עודכן לאחרונה: 13.7.2022 / 15:15

ישראלים רבים, בעיקר צעירים או בעלי הכנסה נמוכה, מעדיפים להישאר כרגע בבית במקום לחזור לשוק התעסוקה אם לא מוצע להם שכר גבוה משמעותית מדמי האבטלה. מיכאל ויצמן, סמנכ"ל בקבוצת ManpowerGroup, מסביר את כל ההיבטים לבחירה השגויה הזו

אבטלה. ShutterStock
לא עדיף לקבל דמי אבטלה? אז זהו, שלא/ShutterStock

משבר הקורונה הוביל בשנה החולפת לכל כך הרבה שינויים, בכל כך הרבה תחומים בחיינו ואחד הבולטים שבהם הוא כמובן בעולם התעסוקה. בזה אחר זה (אחר זה) שמענו על עשרות או מאות אלפי ישראלים שהוצאו לחל"ת או פשוט איבדו כליל את מקום עבודתם בעקבות המצב.

אלא שהחלטת הממשלה, לפיה בגלל המשבר יוארכו אוטומטית לכולם הימים בהם ניתן לדרוש דמי אבטלה, עד ה-30 ביוני 2021, יוצרת כיום מצב מעט אבסורדי ומשונה: מצד אחד, המספרים של דורשי התעסוקה ממשיכים להרקיע שחקים ומצד שני, אנחנו נתקלים יותר ויותר בכאלו שמעדיפים לשבת בבית במקום לצאת שוב לעבודה, במקרה בו הסכומים המוצעים להם לא גבוהים משמעותית מדמי האבטלה שהם מקבלים.

על פניו, החלטה כזו עשויה להראות הגיונית לרבים, אולם ישנם לא מעט היבטים שמוכיחים כי מדובר בטעות שעלולה לפגוע, בטווח המיידי כמו גם בטווח הארוך. על מנת להבין את המצב טוב יותר, פנינו למיכאל ויצמן, סמנכ"ל מיקור חוץ של Talent Solutions מקבוצת Manpower, שאמר: "בשעה שאחוז המובטלים עלה מאוד בזמן הקורונה, אחוז דורשי העבודה לא צמח ביחס ישיר והפער גדול. לפעמים כשאנחנו פונים למועמדים עם הצעות עבודה, הם מעדיפים לחכות ולבחון עוד ועוד את השוק וזו טעות".

ויצמן מסביר כי הסיטואציה נכונה בעיקר לשתי קבוצות אוכלוסייה: צעירים ובעלי שכר נמוך. "כל אחת מהקבוצות הללו, מהסיבות שלה, כנראה חושבת שזו הדרך הנכונה לפעול. הצעירים מאמינים שמתישהו הם כבר ימצאו את עצמם, עוד חודש או עוד חצי שנה, כשייגמרו דמי האבטלה. בעלי ההכנסה הנמוכה, בעיקר כאלה עם ילדים, מעדיפים להימנע מחזרה למעגל התעסוקה בזמן שכל פעם יש עוד סגר ועוד אחד, ואז העבודה נעצרת. הם כבר בוחרים לחכות לסוף הקורונה, כי פער השכר לא מפתה מספיק".

עובד במפעל. ShutterStock
יש לא מעט סיבות שיגרמו לכם לקום מהספה ולצאת לעבוד/ShutterStock

אולם כאמור, השיקולים הללו לא לוקחים בחשבון נסיבות שנוצרות בגלל ההחלטה לשבת בבית במקום לחזור לעבוד, עבור מי שיכול לקחת החלטה שכזו. ויצמן מונה חמישה היבטים שכדאי לשים לב אליהם:

1) הקורונה רק האיצה התפתחויות בשוק העבודה ומי שלא עובד, לא יהיה מעודכן מספיק בהמשך. למשל, בעוד שלפני שנה כל הישיבות נערכו באופן פרונטלי, היום מבינים שגם בזום הן מאוד אפקטיביות וצריך לדעת איך להתמודד איתן בהצלחה.

2) הסתכלות קדימה - כשאנחנו לא עובדים, אין לנו הפרשות לפנסיה, אין לנו מישהו שמשלם עבורנו לביטוח לאומי וכן הלאה. מדובר בסכומים שיכולים להיות משמעותיים ומצריכים מאיתנו גם מחשבה על העתיד.

3) כרגע, שוק העבודה הוא עדיין שוק של עובדים, ועובד יכול לבחור לעצמו מקום ולנהל מו"מ טוב יותר על התנאים שלו. ברגע שהמשבר ייגמר, השוק יהפוך לשוק של מעסיקים ותהיה הצפה. זה יגרום לאפשרויות להצטמצם מאוד, כי מועמדים טובים יחפשו פרנסה. לכן, מי שיושב היום בבית ומחכה לעתיד עלול למצוא את עצמו נשאר בלי כלום.

4) המצב הנפשי והחברתי שלנו - זה אולי פחות מדיד, אבל עצם ההתלבשות בבוקר ותחילת יום העבודה, בין אם יוצאים מהבית ובין אם עובדים בווידיאו מול המחשב, היא חשובה. העבודה מספקת אתגרים יומיומיים ומונעת מאיתנו לייצר הרגלים שליליים כמו רביצה מול הטלוויזיה, שינה לא מסודרת, דחיינות ועוד.

5) מי שיגיע בסוף הקורונה, עוד כחצי שנה נאמר, לריאיון עבודה ויישאל מה הוא עשה בזמן הזה, לא יוכל לענות שהוא ישב בבית ואסף דמי אבטלה. זה נשמע לא טוב ופספוס ברצף התעסוקתי שלו יבלוט במעבר על קורות החיים.

"ברגע שאתם אוחזים במשרה, בתקופה כל כך קשה במשק, זה מעיד עליכם משהו", מסביר ויצמן. "זה מעיד על אופי ומוסר עבודה, ועל נצרכות בעבודה. המעסיק רוצה וצריך אתכם. מעסיקים כל הזמן בוחנים עכשיו את מי אפשר להוציא לחל"ת ואת מי לא והם בוחרים להשאיר רק את אלה שחשובים לארגון. אם תציגו את זה בראיונות עבודה עתידיים, שנשארתם עם עבודה בכל התקופה הזו, זה יהווה בונוס".

המדינה ממשיכה להתחסן בקצב גבוה וההערכות האופטימיות מדברות על תחילת יציאה ממשבר הקורונה לקראת פסח, עוד כמה חודשים, אז יוצף מחדש השוק. לכן, זה הרגע להסתער על עבודות קיימות, כדי לא להיתקע בפקק שמגיע. בחנו את המיומנויות והיכולות שלכם, וחפשו בהקדם את המשרה המתאימה. שיהיה בהצלחה!

למידע נוסף ומגוון משרות לחץ כאן >>>>

בשיתוף ManpowerGroup

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully