וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לחל"ת: מהם הזכויות ובאילו תנאים עליכם לעמוד

בשיתוף ManpowerGroup, בשיתוף ManpowerGroup

17.3.2020 / 14:10

משבר הקורונה יוצר חוסר ודאות באשר לזכויות העובדים היוצאים לחל"ת. איך מפעילים את הזכאות ומהי ההשפעה על החל"ת על הזכויות הפנסיוניות והביטוחיות שלכם? עשינו לכם סדר

תיירים עם מסיכות מגן מחשש לנגיף הקורונה בנמל התעופה אורלי בפריז שבצרפת. 17 במרץ 2020.. AP
משבר הקורונה גורם לשינויים רבים בשוק העבודה ולהוצאת רבים לחופשה ללא תשלום/AP

התפרצות נגיף הקורונה גרמה לשינויים דרמטיים בשוק העבודה בישראל. מקומות עבודה רבים הוציאו עובדים לחל"ת - חופשה ללא תשלום - כדי לחסוך בהוצאות ולשרוד תקופה כלכלית ממושכת וקשה שסופה לא ברור. לצעד זה יש השפעה דרמטית על חייהם של מאות אלפי משפחות בישראל, לכן יצרנו לכם מדריך קצר שבו תוכלו ללמוד מהם זכויותיכם, מה המשמעות של החל"ת מבחינת הכיסויים הביטוחיים והפקדת הפנסיה ואיך תוכלו לקבל את המגיע לכם.

חשוב להדגיש כי הוצאה לחל"ת איננה פיטורים, אלא השהיית זכויות דוגמת פנסיה וקרן השתלמות, ימי מחלה, ותק וימי חופשה. בתקופת החל"ת לא ניתן לפטר נשים בהריון ובתקופת החל"ת אישה בהריון צוברת את זכויותיה לדמי לידה בדיוק כמו בימי שגרה. בשביל להוציא נשים בהריון לחל"ת שהוותק שלהן במקום העבודה עולה על 6 חודשים יש צורך בהיתר ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתים.

במהלך החל"ת המעסיקים לא משלמים לעובדים שכר ולא מנכים ימי חופשה ממכסת ימי החופשה השנתית הצבורים. בגלל משבר הקורונה, החליטה המדינה להעניק לעובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום של 30 יום או יותר החל מה-01.03.2020 בשל צמצומים במקום עבודתם עקב התפשטות הקורונה, כלומר, אם אתם עומדים בקריטריון זה תוכלו להיות זכאים לדמי אבטלה, למרות שלא פוטרתם.

המדינה גם החליטה על הורדת הזכאות לקבלת דמי אבטלה מ-12 חודשי עבודה לחצי שנה בלבד עבור העובדים שיוצאים לחל"ת. כלומר, כל מי שעבד במשך שישה חודשים במקום עבודתו ויצא לחופשה ללא תשלום, יוכל לקבל דמי אבטלה.

איך מפעילים את הזכאות לדמי אבטלה בשל החל"ת?

עליכם להירשם בלשכת התעסוקה באופן מקוון כדי להפעיל זכאות זו. דמי האבטלה ישולמו החל מהיום הראשון שבו הייתם בחל"ת בעקבות משבר הקורונה. לעובדים שהוצאו לחל"ת לתקופה של 30 יום לפחות מיום 01.03.2020 ועד ל-01.06.2020 יש הקלות מיוחדות שניתנות על ידי המוסד לביטוח לאומי ושירות התעסוקה.

שימו לב: עליכם להצטייד באישור המעסיק על תקופת העסקה ושכר (בל/1514), שבו המעסיק מציין ביוזמת מי היציאה לחופשה ללא תשלום, תאריך היציאה לחופשה ללא תשלום ותקופת החופשה ללא תשלום הצפויה.

אם אינכם עומדים בתנאי הסף לקבלת דמי אבטלה, לא תקבלו אותם, כל עוד לא התקבלה החלטה אחרת של המדינה לגבי הקריטריונים השונים. אם אתם בחל"ת ומקבלים דמי אבטלה, הביטוח הלאומי ינכה לכם את שיעורי המס ואת תשלומי מס בריאות.

אבטלה. ShutterStock
אם אתם בחל"ת ומקבלים דמי אבטלה, הביטוח הלאומי ינכה לכם את שיעורי המס ואת תשלומי מס בריאות/ShutterStock

מה המשמעות של החל"ת מבחינת הזכויות הפנסיוניות והביטוחיות?

במהלך החל"ת המעסיק אינו צריך לבצע הפרשות לביטוח הפנסיוני שלכם עבור הימים שבהם הוגדרתם כעובדים בחופשה ללא תשלום. לכן חשוב במהלך תקופת החל"ת ועד לחזרה לעבודה או למציאת מקום עבודה חלופי, לוודא שהזכויות הפנסיוניות שצברם במהלך העבודה לא ייפגעו בשל הפסקת ההפרשות עם הפסקת העבודה.

בנוסף, בתקופת החל"ת אינכם מבוטחים מבחינת אובדן כושר עבודה וביטוח שאירים למקרה של מוות. הפגיעה בזכויות אלה היא בתנאי שבמשך 5 חודשים רצופים לא בוצעה הפקדה לקרן הפנסיה או שבמשך 3 חודשים רצופים לא הייתה הפקדה לביטוח המנהלים. לגבי קרנות פנסיה ותיקות - על העובד לפנות לקרן הפנסיה בבקשה להסדרת הכיסוי הביטוחי באופן מיידי.

איך ניתן לשמור על הזכויות? הפרשות לקרן פנסיה באופן עצמאי או הסדר ריסק שכולל תשלומים נמוכים לקרן הפנסיה או לביטוח המנהלים לתקופה מוגבלת, במטרה להקפיא את המצב הקיים ולהבטיח כיסוי ביטוחי לתקופה זו.

משבר הקורונה יוצר מציאות משתנה שבה עובדים רבים מורחקים ממעגל העבודה בשל צורך החברות השונות להיערך מחדש בעקבות ההגבלות שמטילה הממשלה והבעיות הפיננסיות שנוצרות בעקבות המשבר. עסקים רבים נסגרים, מצומצמים או פועלים במתכונת שונה לחלוטין מים שבשגרה וכתוצאה מכך סטטוס העובדים משתנה. עקבו אחר העדכונים וההוראות המשתנות, לעתים מדי יום, בקרו באתרי הביטוח הלאומי ומשרד התעסוקה והתעדכנו באשר לזכויותיכם.

האמור אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים באתר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. 

לכתבות נוספות למשרות במגוון תחומים ולשליחת קורות חיים הקליקו כאן

בשיתוף ManpowerGroup, בשיתוף ManpowerGroup
  • עוד באותו נושא:
  • חל"ת
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully