וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימי כיף וטאלנטים צעירים: כך עובדים הישראלים ב-2019

בשיתוף ManpowerGroup, בשיתוף ManpowerGroup

13.2.2019 / 7:28

איך הצעירים הישראלים משפיעים על מקום העבודה? בידי מי נמצא הכוח כיום - העובד או המעסיק? ולמה נראה בעתיד יותר אנשים שעובדים בכמה עבודות? התשובות בפנים

צעירים משלבים ידיים. ShutterStock
"אנחנו נמצאים בתקופה שבה יש ביקוש גבוה מאוד לעובדים עם יכולות"/ShutterStock

שנת 2019 נפתחה באופטימיות באשר לשיעור האבטלה בישראל. מסתבר שמצב שוק העבודה מעולם לא היה טוב יותר ו-2018 סימנה את השיא מבחינה זאת. ישראל עובדת! המעסיקים, כך נראה, זקוקים לאנשים מוכשרים והיצע המשרות גדול ומגוון. על פי סקר שערכה קבוצת Manpower כ-49% מהמעסיקים בישראל מדווחים על קושי במציאת עובדים במיומנויות הנדרשות להם ו-64% מהחברות הגדולות מדווחות על אתגרים בגיוס - הן בתחומים מבוקשים ויוקרתיים כגון הייטק והנדסה והן במקצועות עבודת הכפיים כגון חשמלאים, רתכים, מכונאים וכו'.

"אנחנו נמצאים בתקופה שבה יש ביקוש גבוה מאוד לעובדים עם יכולות", אומר אמנון רדר, יו"ר קבוצת Manpower חברה גלובלית לפתרונות עבודה מתקדמים בתחום משאבי האנוש, "אחוזי האבטלה נמוכים יחסית ונראה שכמעט כל עובד בעל יכולות בסיסיות יכול למצוא מקום בשוק העבודה הנוכחי".

במובן זה 2019 היא המשכה הישיר של שנת השיא 2018. אפשר כבר עתה לשרטט איך ייראה שוק העבודה הדינמי בישראל בשנה זו ובתחילת שנות העשרים: יותר גמיש, יותר תזזיתי, המעסיקים יחזרו אחרי עובדים מוכשרים ומנוסים והצעירים יעדיפו עניין, ריגוש והזדמנות מהירה להתקדם על פני עבודה שמספקת יציבות כלכלית וביטחון תעסוקתי.

"העובד הוא זה שמראיין את המעסיק"

"כיום המעסיקים נלחמים על איתור עובדים איכותיים ולעתים נאלצים להתפשר על בינוניות, כי אין להם פתרונות. קבוצת Manpower הנה ערוץ גיוס שיכול לספק ללקוח את העובד הנכון לו. הניסיון רב השנים שלנו בגיוס עובדים, אלפי המועמדים הקיימים אצלנו במאגר ועשרות יועצי ההשמה שלנו, שמתמקצעים בתחומי עיסוק ספציפיים, מאפשרים לנו להביא ללקוחות מועמדים שמתאימים לאופי החברה שלהם וכמובן לדרישות התפקיד ולמלא את הדרישות של הביקוש הגדל. מצד שני, המועמד שמחפש עבודה מקבל מאתנו יכולת בחירה בין מעסיקים שונים, מידע שלא תמיד חשוף לציבור על המעסיק וכמובן ליווי וייצוג לכל אורך התהליך מול המעסיק".

"כבר עכשיו ניתן להבחין כי שנת 2019 החלה עם רמות ביקוש גבוהות בשוק העבודה והמשך מחסור חמור בטאלנטים", אומר רדר ומצביע על תופעה רווחת בשוק העבודה כיום, "הביקוש הגבוה גורם לפחות נאמנות מצד המועמדים למשרות, כך שגם אם מועמד חתם על חוזה הוא לעתים חוזר בו. מעל 10% מהמועמדים במשרות הביניים עושים 'אחורה פנה' במהלך תהליך המיון, עוד לפני שהם מתחילים לעבוד. ייתכן שמצאו מקום יותר טוב, או החליטו לחזור למעסיק הנוכחי וקיבלו עדכון שכר, וייתכן שהם החליטו שהחברה לא מתאימה להם. לכל אחד יש את סיבותיו, אבל ברור לנו היום שהמגמה המתפתחת בהרבה תחומים מבוקשים, היא שהעובד הוא זה שמראיין את המעסיק".

הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בקרב הצעירים, בני העשרים והשלושים. "הדורות החדשים חסרי יציבות כשמדובר במציאת עבודה", אומר רדר. "לעתים הם מחפשים עבודה רק כדי לדעת כמה הם שווים בשוק ולא באמת רוצים לעזוב. הצעירים היום רוצים להתקדם מהר וקשה לעשות קפיצות בתוך מקום העבודה הקיים, אז הם מחפשים בחוץ".

"שיפוע הצמיחה אייפן את דור ההורים, שהעדיפו קביעות ועלייה מבוקרת בסולם הדרגות, לא מעניין אותם. הם רוצים לנהל ומהר", מוסיף רדר, "הצעירים דעתנים, חכמים וחושבים מהר. אם המעסיקים לא יתאימו את עצמם הם יתקשו להחזיק אותם. המעסיקים חייבים להיות מעודכנים, להכיר את השפה של הצעירים", מסביר רדר ומצביע על תופעה אחרת שנגרמת עקב כך: סביבת עבודה מפנקת יותר.

הביקוש הגבוה גורם למקומות עבודה לעשות הכול, כדי למשוך אליהם עובדים טובים וצעירים מוכשרים. מטבחים בהם מגישים ארוחות איכותיות בבוקר ובצהריים, ימי כיף, כנסים בארץ ובחו"ל שמשלבים ימי עיון ונופש ומגוון הטבות ופינוקים שיהפכו את העבודה לכזו שהעובדים ישמחו לקום אליה בבוקר. כבר מזמן לא מדובר בצ'ופרים שמקבלים רק אלה שעובדים בהייטק.

צעירים עובדים באופן ספייס. ShutterStock
"המעסיקים כיום צריכים לייצר לעובדים ריגושים נון סטופ"/ShutterStock

העולם שייך לצעירים. כן, גם העולם התעסוקתי

"אנחנו בעיקר רואים דור שלא שבע", מרחיב רדר לגבי האופן שבו הצעירים משפיעים על מקומות העבודה השונים, "המעסיקים כיום צריכים לייצר לעובדים ריגושים נון סטופ - אסקייפ רום, טים בילדינג, פעילות שטח, פעילות עם אדרנלין. לדוגמה, אנשי הקבוצה שלנו יצאו לדוגמה למסלול אתגרי בזיכרון יעקב, שבו חידות בלשיות ופעילות קבוצתית. פעם בחודשיים יוצאים ליום גיבוש או יום כיף, שבו יהיו הרבה חוויות. המעסיקים מבינים שיש לתת ערכים נוספים לעובד כדי לשמרו".

הרצון להשאיר את העובדים הטובים אצלם, גורם לחברות רבות למתג את עצמן כמקום מהנה ומבוקש במיוחד ברשתות החברתיות. "מקומות עבודה רוצים שעמודי האינסטגרם והפייסבוק שלהם ושל העובדים יהיו עם תמונות של אנשים מרוצים ומחייכים", מסביר רדר, "זה כלי לגייס את העובדים הבאים בתור. אם לא יהיו ימי כיף, יהיה קשה לגייס עובדים. חברות שמגייסות עובדים צריכות להסביר למועמדים למה אצלן מסלול הצמיחה הכי טוב, עד כמה האווירה טובה והשכר משתלם. המעסיקים חייבים לשווק את עצמם".

הבררנות הזאת היא גם תלוית גיל. לפי רדר, עד גיל 40 שוק העבודה מתאפיין בגמישות ובניידות מצד העובדים ואיך שהם תופסים את התפקיד או המשרה. מגיל מסוים ומצב משפחתי מסוים, הבררנות מפנה את מקומה לחיפוש אחר יציבות. "אנחנו רואים תופעה ברורה שמעל גיל 45 פחות קופצים בין עבודות", הוא אומר, "מעל גיל מסוים יש סט ערכים ורצונות שונים. מחפשים יותר יציבות, יש צורך לאזן בין משפחה לעבודה. ופחות מוכנים לעשות ריסטארטים לקריירה. כל זה קורה לא רק בתחומי הטכנולוגיה אלא בכלל, גם בעולמות הלוגיסטיקה והשירותים, בתפקידי ביניים ובתפקידים זוטרים".

אימא לתינוק עובדת מהבית. ShutterStock
"אופי העבודה משתנה ונראה יותר עבודות שמאפשרות חלקיות משרה ועבודה מהבית"/ShutterStock

מהפכת המיומנויות

הטכנולוגיה והדיגיטציה משנים את העולם, אבל תהליך השינוי אטי ומדורג. לא מדובר בהיעלמות של מקצועות, אלא בהתאמתם למציאות הממוחשבת והאוטומטית. גם המשרות משתנות בהתאם לכך. 87%, מהמעסיקים בישראל מתכננים להגדיל או לשמר את מצבת העובדים כתוצאה מפעילות האוטומציה. כחלק מהיערכות לכך קבוצת Manpower גם מכשירה עובדים עבור מעסיקים מתעשיות הנמצאות בנסיגה למשרות בתעשיות הנמצאות בצמיחה, כגון תעשיית הסייבר ותעשיית הייצור המתקדם", מפרט רדר. "גם אופי העבודה משתנה ונראה יותר עבודות שמאפשרות חלקיות משרה ועבודה מהבית. כיום ישנה הרבה ורסטיליות - אנשים עושים גם וגם וגם, בין אם לצורך השלמת הכנסה ובין אם למימוש עצמי".

למשרות בכל התחומים

לייעוץ קריירה

בשיתוף ManpowerGroup, בשיתוף ManpowerGroup

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully