וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתראיינים לתפקיד בהייטק? הטעויות שכדאי להימנע מהן

בשיתוף Experis IT, בשיתוף Experis IT

11.9.2019 / 13:51

כמה שכר נכון לדרוש ובאיזה שלב של השיחה, איך להיות ממוקדים וכיצד להתכונן לשאלה הטריקית "מהם החסרונות שלך"? פולינה גורביץ' מנהלת מערך גיוס מרכז ב-Experis IT, ריכזה עבורכם כמה טעויות נפוצות בראיונות למשרה בהייטק וכמה טיפים שיכולים לעזור לכם

בחורה צעירה מתראיינת לעבודה בחברת הייטק. ShutterStock
הכירו את החברה שאליה אתם מנסים להתקבל, את המוצרים שלה, את הטכנולוגיות שבהן משתמשים בה והראו את ההבנה והידע במקומות המתאימים בראיון/ShutterStock

תהליך הגיוס בשוק ההייטק הוא ארוך בשל הצורך במבחנים מקצועיים מעמיקים ומקיפים, שרק הם בפועל יכולים לאמוד את היכולת של המועמד לבצע את התפקיד שאליו מתמיין. סביר להניח שבשל כך אתם מחפשים עבודה במספר מקומות במקביל כדי להגדיל את הסיכוי ולאפשר לעצמכם להתלבט בין כמה הצעות. שלב הריאיון האישי בתהליך זה הוא הוא חשוב מאוד והוא עשוי לעשות את ההבדל מבחינתכם ומבחינת המעסיק, בהנחה שהצלחתם במבחני הכישורים והמיומנויות.

כמובן שההופעה האישית בראיון חייבת להיות מסודרת, נקייה ומטופחת, אבל לאחר הרושם הראשוני החיובי עליכם להותיר רושם אישי מצוין. מהן הטעויות שעליכם להימנע מהן ואיך יוצרים ראיון ממוקד וענייני שגם ייצור כימיה עם המראיינים? פולינה גורביץ' מנהלת מערך גיוס מרכז ב-Experis IT, ריכזה עבורכם כמה טעויות נפוצות שמועמדים עושים בראיונות וכן גם כמה טיפים שיכולים לעזור לכם מאוד.

השלב המקצועי בראיון

חובה לבוא מוכנים

הכירו את החברה שאליה אתם מנסים להתקבל, את המוצרים שלה, את הטכנולוגיות שבהן משתמשים בה והראו את ההבנה והידע במקומות המתאימים בראיון. לדוגמה, כששואלים "למה בחרת להגיע אלינו?", כדאי להראות שאתם מכירים את החברה ולהצביע על מה שמושך אתכם יותר בעשייה שלה. כך תוכלו גם להחמיא לאנשי החברה וגם להראות את הרצינות והיסודיות שלכם.

"לא זוכרת באיזו טכנולוגיה פיתחנו בדיוק..."

לרוב מה שמעניין את המראיינים בתחום ההייטק הוא האם הניסיון המקצועי של המועמד רלוונטי לתחום הפעילות של החברה או לא. ולכן בראיון תידרשו לספר על פרויקטים ומשימות מקצועיות שביצעתם בעבר.

תתמקדו אך ורק במה שאתם עשיתם בעצמכם ולא הצוות / המחלקה שלכם. תרעננו את זכרונכם לגבי פרטי הפרטים של אותם הפרויקטים, עשו חזרות על איך להציג אותם ואיזה חלקים היותר רלוונטיים למשרה כדאי להדגיש ואיך.

היכונו למבחנים מקצועיים

מרבית תהליכי הגיוס למשרות טכנולוגיות כוללות בדיקה מקצועית "על רטוב". כלומר נותנים תרגילים אמיתיים שמדמים את העבודה. חשוב להבין שזה שלב קריטי ומכריע בתהליך שלרוב מהווה לפחות 70 אחוזים מכלל השיקולים בקבלת ההחלטה על ההתאמה של מועמד. המבחנים לרוב אורכים כמה שעות ולעיתים יש צורך בכמה סבבים גם כן.

בחור צעיר מתראיין למשרה בחברת הייטק. ShutterStock
כשאתם מספרים על תכונה שלילית, אל תשכחו גם לספר איך אתם עובדים על שיפורה/ShutterStock

השלב האישיותי בראיון

"אני פרפקציוניסט". אל.

שאלה על חסרונות ויתרונות היא שאלה קלאסית שעולה כמעט בכל ראיון עבודה ואיכשהו מצליחה לתפוס את רובנו מופתעים כל פעם מחדש.

אז תתכוננו. תחשבו מראש על חסרון אחד או שניים שיש לכם, תכונת אופי פחות חזקה/חסרה, דברים שאתם פחות טובים בהם (בפן אישיותי ולא מקצועי). כשאתם מספרים על אותה תכונה, אל תשכחו גם לספר איך אתם עובדים על שיפורה או האופן שבו אתם פועלים לפצות על אותו החיסרון.

ציניות? תשאירו בבית

אמנם בעיניי החברים אנחנו נתפסים יותר מגניבים כשאנחנו ציניים וגם בעבודה יכול להיות שהבוס זורם עם זה. בראיון עבודה לעומת זאת, זה לא מתאים ואתם עלולים להיות מובנים לא נכון, עד כדי כך שלמראיינים יישאר טעם רע לגביכם.

"אל תבלבלו לי בשכל. בואו נדבר תכלס"

מהנדסים ואנשים טכניים רבים נוטים לחשוב שהדבר החשוב היחיד בעבודתם הם היכולות הטכניות שלהם. לכן הם מאבדים סבלנות ולא מבינים מדוע מראיינים שואלים אותם שאלות שבעיניהם הן "לא קשורות". צריך להבין שמעסיקים מחפשים את האדם הנכון לארגון הן מבחינת הכישורים והן מבחינת היכולות האישיותיות, ולכן יש לענות בכובד ראש גם על שאלות מהסוג הזה.

בחור צעיר בראיון עבודה לחברת הייטק. ShutterStock
הימנעו מ"מונולוגים" ולא כדאי לתת מידע מיותר, כי הוא עשוי לשחק לרעתכם/ShutterStock

אל תלכלכו. על מעסיקים/מנהלים קודמים/השוק

אכזבות ממקומות עבודה קודמים לרוב מניעות אותנו לעזיבה ולכן צפוי שיעלו בראיונות. חשוב לנטרל את הכעסים והתסכולים ולהציג את הדברים בצורה ראויה ומותאמת.

אם חוויתם קושי עם מנהלים או ממשקים בעבודה, כדאי להימנע למפרט את זה או לחשוב היטב כיצד להציג את הקושי.

עיקר ותפל: זה ראיון, לא ספת פסיכולוג. אל תפספסו את הפואנטה.

הימנעו מ"מונולוגים" מיותרים. התמקדו אך ורק בשאלות ששואלים אתכם והשתדלו לענות באופן הטוב ביותר, אך בו זמנית היו ממוקדים וענייניים. שימו נקודה בכל משפט. תגיעו לפואנטה. לא כדאי לתת מידע מיותר, הוא עשוי לשחק לרעתכם. תהיו מאוד מאוד קשובים למראיין. זה חשוב לוודא שאתם מבינים את השאלה ואת כוונתו.

אם אינכם יודעים לענות על שאלה, נסו להציג ידע קשור שכן יש לכם, את אופן החשיבה שלכם, ואת הנכונות לפתור בעיה גם כשהפתרון לא ברור מיד. אל תסתפקו ב"לא יודע".

שלב התכלס

שכר - דעו מה אתם שווים ואל תגזימו

השכר בהיי טק גבוה וממשיך לעלות. בהרבה תחומים היצע המשרות גובר בהרבה על כמות מועמדים מיומנים, בייחוד בתחומים בהם יוצאות טכנולוגיות חדשות שהופכות למאוד פופולאריות ורווחות תוך כמה שנים.

מועמדים שומעים שיש שכר גבוה בתחום שלהם ומנסים את מזלם בכך שמציינים ציפיות שכר גבוהות בהרבה ביחס לשנות הניסיון והשכר שמגיע להם לפי השוק. זו טעות. זה גורם למעסיק לתפוס אותם כלא אמינים ולא רציניים.

בדקו טבלאות שכר ברשת, התייעצו עם גורמים מקצועיים כמו חברות השמה או אנשי גיוס (נייטרליים) והתבססו על השכר הנוכחי שלכם בתוספת עליה סבירה (בדרך כלל עוד 3-5 אלף שקלים). קחו בחשבון שיהיה משא ומתן, לכן כדאי לתת מספר מעט יותר גבוה מהסכום שאתם מוכנים להתפשר עליו ובכך לתת טווח תמרון למעסיק או להרוויח.

תנאים - השאירו לסוף

גובה השכר חשוב, אך אל דאגה - תוכלו לנהל משא ומתן על הכול, ולדרוש את כל מה שאתם חושבים שמגיע לכם, אבל שימו לב שנהוג לעשות את זה בסוף התהליך ולא בתחילתו, כדי לא להיראות להוטים מדי.

לתפקידי הייטק שווים נוספים

בשיתוף Experis IT, בשיתוף Experis IT

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully