וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעויות בתלוש השכר של עובדי מדינה שפוגעות בחיסכון הפנסיוני

בשיתוף חברת אג'נדה, בשיתוף חברת אג'נדה

28.5.2019 / 12:57

בתלוש המשכורת יש לא מעט סעיפים ורבדים שחובה להכיר והן קרקע פורייה לטעויות ותקלות שעלולות לפגוע בכם. עומר אשכנזי, מנכ"ל אג'נדה פתרונות פיננסיים מתקדמים, מסביר איך עליכם לקרוא את תלוש השכר ולשים לב לפרטים הקטנים

תלוש שכר של חבר כנסת. חברת אג'נדה פתרונות פיננסיים מתקדמים,
תלוש מורכב וסבוך שחובה להבין את סעיפיו/חברת אג'נדה פתרונות פיננסיים מתקדמים

תלוש השכר של עובדי המדינה הוא קשה לקריאה לרוב העובדים, אוצר בחובו מושגים שרבים אינם מכירים ומורכב ממספר רבדים אשר עבור רבים הם פשוט לא מובנים. תוסיפו לזה טעויות של חשבי השכר, בעיות ותקלות שהם דבר שבשגרה בתלושי השכר של עובדי מדינה ותקבלו בלגן שלם במשכורת שלכם. הבעיה היא שרובם המוחלט של עובדי המדינה לא מגלים את הבעיות האלה בזמן, ויכולים להתעורר בגיל הפרישה עם חוסר גדול מאוד בחיסכון הפנסיוני.

לכן צריך לעשות סדר ולהסביר בצורה הפשוטה והמובנת ביותר מהם רכיבי השכר הפנסיוניים בתלוש השכר של עובדי המדינה:

1. שכר בסיס לקרן פנסיה צוברת - שכר אשר מופיע בצד ימין ונקרא "ברוטו לפנסיה". בגין רכיב זה מבוצעות הפקדות לפנסיה באופן הבא: 7.5% תגמולי מעסיק, 6% פיצויי מעסיק ו7% תגמולי עובד. ניתן לזהות את ההפקדה לפי גובהה, כלומר רכיב שכר זה הוא הגבוה מבין כל שאר הרכיבים ולכן על ידי התבוננות פשוטה על גובה ההפקדה, ניתן להבין שמדובר על הפקדה משכר הבסיס. בחלק המעסיק תראו הפקדה בגובה 13.5% (6% פיצויים ו7.5% תגמולים) כאשר מדובר בהפקדה לקרן פנסיה. במידה ומדובר על הפקדה לביטוח מנהלים, תראו הפקדה בצד המעסיק בגובה 15.83% (8.33% פיצויים ולתגמולים 7.5%). בתחתית התלוש, תראו הפקדת עובד בגובה 7%-6%, תלוי בהחלטת העובד האם להפקיד את המקסימום או את המינימום.

2. שכר בסיס לפנסיה תקציבית - זהו השכר ממנו תחושב קצבתכם החודשית בהתאם לחלקיות משרתכם והוותק הנצבר. שכר זה מופיע בצד ימין ונקרא "ברוטו לפנסיה", ממנו מופרשים כל חודש כ-2% משכר העובד. ניתן לראות את ההפקדה מחלק הפקדות העובד במרכז התלוש.

3. עבודה נוספת - רכיב שכר זה מתייחס לשעות הנוספות של העובד. רוב העובדים אינם מודעים לכך שגם על רכיב שכר זה מבוצעות הפקדות לחסכון הפנסיוני. הפקדות המעסיק הינן בגובה 6% לפיצויים ו-7.5% לתגמולים. הפקדת העובד יכולה לנוע בין 6%-7% ובהתאם להחלטתו.

4. החזר הוצאות - רכיב שכר זה מתייחס לכל החזר ההוצאות שהעובד מקבל מהמעסיק כגון, קצובות כלכלה, קצובות נסיעה, קצובות טלפון ועוד. גובה הפקדת המעסיק לרכיב זה הינה כ- 5%. הפקדת העובד יכולה לנוע בין 5%-7% אך בניגוד לשכר הבסיס והעבודה הנוספת, אם העובד מגדיל את הפקדתו ל-7%, המעסיק ימשיך להפקיד כ- 5%.

5. קרן השתלמות - ההפקדות לקרן ההשתלמות מגיעות משכר הבסיס בלבד וללא "עבודה נוספת" ו"החזר הוצאות".

האם להפקיד עבור רכיבי השכר מעל לשכר הבסיס לקרן הפנסיה או לקופת הגמל?

ישנם עובדים אשר מפקידים לקופת הגמל את רכיבי השכר: "עבודה נוספת" ו"החזר הוצאות" ואינם מודעים לעובדה שבמידה ויכול מצב של אובדן כושר עבודה, סיעוד או מוות, השכר המבוטח לרכיבי שכר אלו, לא יקנה להם את הזכות לתבוע את קצבת הנכות בהתאם לשכרם בפועל.

הפקדה לקופת גמל היא לצרכי חיסכון בלבד ואין בה רכיבי ביטוח כמו בקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים. לדוגמה: עובד בעל שכר בסיס של כ-7,000 שקלים, יופקדו לו 1,500 שקלים להחזר הוצאות ו-1,500 שקלים נוספים לרכיב עבודה נוספת, מפקיד לקרן הפנסיה לפי שכר בסיס ואת השאר לקופת הגמל. במקרה ביטוח של אובדן כושר עבודה יקבל במקסימום 75% משכר הבסיס, כלומר 75% כפול 7,000 שקלים =5,250 שקלים. בעוד העובד נהנה כל חודש משכר ברוטו של כ-10,000 שקלים ומהוצאות הקשורות לשכר זה. במקרה נכות שכרו ירד בחצי אבל הוצאותיו יעלו בשל מצבו הרפואי. נוצר מצב בו 3,000 שקלים אשר היה רגיל לקבלם כחלק מתוספות השכר להחזר הוצאות ועבודה נוספת, לא יחושבו לו למקרה הנכות. הדבר נכון גם במקרה מוות, החישוב יבוצע על השכר המבוטח לפנסיה או לביטוח מהנהלים ולא על השכר המופקד לקופות הגמל.

לסיכום, חשוב לבדוק את רכיבי השכר השונים אחת לתקופה ולוודא שההפקדות הפנסיוניות מבוצעות במלואן ומשויכות למוצר הפנסיוני הנבחר. מומלץ לבחון את הגדלת הפקדות העובד למוצרים הפנסיוניים למקסימום הניתן על מנת לנצל את הטבות המס השונות וכן לבטח את מלוא השכר לפנסיה.

הכותב הוא עומר אשכנזי, מנכ"ל אג'נדה פתרונות פיננסיים מתקדמים

בשיתוף חברת אג'נדה, בשיתוף חברת אג'נדה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully